Mète

De Wikipedia
Aller à : navigation, rechercher
Ch't articlle fut c'menchi en Cotentinais Normandy flag large.png
Vechin la barre de pllatène-iridium qùi servit de prototype du mète1889 à 1960

Le mète (symbole m, mot qùi vyint du greis metron, eune mésure) est achteu, dauns byin des pllèches, l'eunitaé de base des loungueus dauns le Système enternatiouna dé mesure. Âo jouo d'anhyi, il est définin coume la distaunce qùé trisse la lumyire dauns le vide en 1/299 792 458 dé segonde.

Histouère du mète[amendaer | modifier le wikicode]

Le mète est feut c'menchi à iête pensaé oû temps du syicle des Lumyires et dauns le sieute dé la Révolutioun fraunçaise. Devaunt qùé d'iête inventaé, les loungueus 'taient mesuraées aveu le corps de l'houme (lé pouoche, le pyid, ou enco la touèse) ; coume touos l's houmes ne sount brin parêles, no coumptait coumpassous le pyid du roué, ou d'eun prinche. Ch'est pouorqùi que no câosait byin des feis du pyid de roué. Pouor touot arraungi des châgnades d'âotefeis, i feut decidaé de piqùi deĥors ches vuules mésures, et de chouési eun étaloun qùi se coumpte paé sus l's houmes, mais qù'i devait se faire sus la nature.

Le mète a 'taé définin pouor la prémyire feis en 1791 par l'Académîn des Scienches coume la dyis-millounyime part d'eun quart de méridian de la Terre (ch'est pouor cha, pa'rai, que la Terre a 40 000 km de touo). La Fraunce de print pouor nouvelle mésure lé 7 d'avri 1795. Ch'est paé pouor cha qùi feut servi touot de sieute dauns le pais. En 1799, no fit fabriqùi eun mète-étaloun en pllatène, qù'était assez du pouor ne paé bougi et dévenin la référence. De févryi 1796 à decembe 1797, la Counventioun fit mêtte à Paris séize mètes-étalouns gravaés dauns de la pyire dé marbe, touot cha pouor qùé les gens s'arouotinent do chute nouvelle mesure. I n'en reste pus que déeus anhyi : eun plléchi oû 36 de la reue de Vâogirard, à dreite de l'entraée ; et pis l'âote, chaungi en 1848, qùi se veit oû 13 dé la pllèche Vendôme, à gâoche de l'entraée du ministère de la Justice.

En 1960, aveu la démuch'chi du lasère, la 11e Counférenche générale des peids et mesures (CGPM) a chouési de définint le mète coume 1 650 765,73 loungueus d'ounde d'eune radiatioun oraungie qùi sort dé l'isotope 86 du kryptoun. Mais, ch'tait sauns saveî qu'eune âote counférenche, en 1983, decidit de se foundaer sur la lumyire. Le mète feut redéfinin, mais qùi seit achteu la distaunce qùé met la lumière à trissaer dauns du vide en eun ryin de temps : 1/299 792 458 segounde. Et coume no sait que la vitesse dé la lumyire est la maême partouot dauns du vide (si no-z-en creit la théorie de la relativitaé), v'là eune définitioun pus c'mode à faire counaîte et en pus de cha, ôle est euniverselle.

Relatioun do l's âotes eunitaés dé mesures[amendaer | modifier le wikicode]

No counait byin anhyi, la relatioun qù'i y a ente l'eunitaé dé mesure (lé mète), l'eunitaé de peids (le qùilogramme), l's eunités de graundeu de pllèche (lé mète-carraé) et l's eunitaés de voleume (lé mète-tchube ou le lite, pouor l's iâos).

  • Un mète-carraé (m²) est la graundeu à terre d'eun carraé dount les côtes fount eun mète sus ieun
  • Un mète-tchube (m³) est le voleume d'eun tchube à qùi touotes les carres fount eun mète dé loung
  • Âotefeis, le qùilogramme feut pensaé coume la peids d'eun dm3 d'îao appropriaée.

Qùiques mésures à saveî[amendaer | modifier le wikicode]

  • Un houme d'âge mesure 1,75 m ou viroun.
  • La tâle d'eun pyid est quasi de 0,30 m.
  • No marche viroun 5 000 m de couorse en eune heure de temps.
  • Eune graund passaée fait quasi eun mète dé loung.

Multiplles du mète[amendaer | modifier le wikicode]

    10 N  Préfixe   Symbole    Nombre 
   1024   yottamète
Ym
  Quadrilloun
   1021   zettamète
Zm
  Trillard
   1018   hexamète
Em
  Trilloun
   1015   pétamète
Pm
  Billard
   1012   téramète
Tm
  Billoun
   109   gigamète
Gm
  Millard
   106   mégamète
Mm
  Milloun
   103   qùilomète
km
  Mille
   102   hectomète
hm
  Chent
   101   décamète
dam
  Dyis
   100   mète
m
  Eun
   10-1   déchimète
dm
  Disyime
   10-2   chentimète
cm
  Chentyime
   10-3   milimète
mm
  Millyime
   10-6   micromète
μm
  Millounyime
   10-9   nanomète
nm
  Millardyime
   10-12   picomète
pm
  Billounyime
   10-15   femtomète
fm
  Billardyime
   10-18   attomète
am
  Trillounyime
   10-21   zeptomète
zm
  Trillardyime
   10-24   yoctomète
ym
  Quadrillounyime 

Les multiplles[amendaer | modifier le wikicode]

(à suure)