Meyen Âge

De Wikipedia
Sauter à la navigation Sauter à la recherche
Chût article fut coumenchié en normand bel-écrit Inkwell icon - Noun Project 2512.svg
Un câtel, le câtel du Louvre à Paris aveuc quieuques paysaunts, eune image typique du Meyen Âge fraunceis.
« Le Meyen Âge est pour nous coume un mounde merveilleux. Ch'est noutre Western à nous-autres. »
— Georges Duby (historien)

Le Meyen Âge (nos peut itout dire Mouéyen Âge) est un décaupage historique par quei que nos endite la période coumprinse entre la tumbèye à l’Empire Romain (l'annèye 476) et la découverte des Amériques par Christophe Coloumb (1492). Tous les siècles enclus entre ches deux dates sount ravisèyes coume étaunt le Meyen Âge, biau que chût décaupage ne seit qu’eune féchoun à postériori de traiter le temps et que les gens qui y viveient n'aveient bren pièche chût décaupage en tête. Tous les historiens ne sount bren d’accord pour faire coumenchier le Meyen Âge en 476, de même, eune autre date pour sa fin que nos troue souvent est 1453, la tumbèye de Costauntinoble ès mains des Mahométaunts.

Chût terme feut oû coumenchement pensé pour décauper l’Histouère de l’Europe, mais par estentioun, nos peut enhî ouïr prêchier du Meyen Âge pour d’autres countinents.

Le counchept de Meyen Âge[amendaer | modifier le wikicode]

Le Meyen Âge coumenche aumprés que l'Empire Romain est cait, ch'est le temps de la recounstructioun de l'Europe occhidentale sus les ruènes de chût Empire, adounc que l'Occhident est envahi par les barbares germaniques qui ount fait caeir l'Empire. IL est ensieute le temps de la foundatiouns des Natiouns chrétiennes et du développement du Christianême en Occhident, ainchin que le chen à l'Église catholique romaine. La première Natioun a yêtre foundèye sus les ruènes de l'Empire Romain est la Fraunce par le baptême à Clovis en 496. La fin du Meyen Âge est un caungement progressif de la sochiété et de la directioun culturelle et philosophique de l'Europe à la partie du XVe siècle. En réalité, ch'est à la fin du XVe siècle que, pour la première feis dauns l'Histouère, des penseux proposîtrent de dire que leux temps éteit eune rupteure (qu'il coumenchent déjà à noumer Renaissaunce). La faschinatioun pour la période pré-chrétienne, ch'est-à-saveir cha que nos appellera ensieute l'Auntiquité, qui est la vraie rupteure du XVIe siècle et qui justifie que nos parle d'eune nouvelle période historique. Le développement de la philosophie européenne dauns la directioun de l'heumanême (counséquence de chûte faschinatioun pour l'Auntiquité) et la brêque de la Chrétienté occhidentale à cause du protestauntême sount deux autres facteux qui justifient chût décaupage.

Le Haut Meyen Âge (476-987)[amendaer | modifier le wikicode]

La fin à l'Empire Romain[amendaer | modifier le wikicode]

L'Empire Byzauntin[amendaer | modifier le wikicode]

La mountèye oû Christianême[amendaer | modifier le wikicode]

La sochiété occhidentale[amendaer | modifier le wikicode]

L'Empire Carolingien[amendaer | modifier le wikicode]

Les reis fainiaunts et l'avènement à Hugues Capet[amendaer | modifier le wikicode]

Les Normaunds[amendaer | modifier le wikicode]

Art et architecteure du Haut Meyen Âge[amendaer | modifier le wikicode]

Techniques militaires[amendaer | modifier le wikicode]

Crescenzi calendar.jpg
Quâsiment tout l'art du Mouoyen Âge en Jèrri fut bûchi ou avraûné duthant la R'formâtion. Les portraits dans la Chapelle ès Pêtcheurs fûtent êpaîngnis - né v'chîn l'Annonciâtion

Mouoyen Âge (audgo Mouoyen Âge; Côtentineis Moïen âge) est eune pause dans l'histouaithe d'l'Ûrope (pustôt du Vouêt et du Mitan).

Quand tchi qu'i' 'tait, l'Mouoyen Âge? Traditionnellement, nou-s'a app'lé les siècl'yes entré la civilisâtion Romaine et la cheinne d'la R'naîssance, lé Mouoyen Âge. Y'en a tchi dithent qu'lé Mouoyen Âge, dgia, c'menche à la tchête d'l'Empithe Romain du Vouêt en 476 et duthe jusqu'à la R'formâtion. Mais l'înfluence Romaine avait duthé pus longtemps par des bords qué par d's aut's et la R'naîssance arrivit dans des difféthents pays à des pauses difféthentes. Épis y'avait des pays et des tchultuthes en Ûrope tchi n'avaient janmais atchilyi l'înfluence Romaine, et d'l'aut' bord l'Empithe Romain dé l'Êst duthit jusqu'à la tchête dé Constantinopl'ye en 1453. Et l'dèrnié ridgeu est les r'chèrches tchi font saver qu'i' y'avait bein des civilisâtions en Ûrope duthant tout chu temps-là.

Mais nou pâle en tout cas du Mouoyen Âge pouor distchuter les pays Ûropéens entré la tchête d'l'empithe continnenta des Romains jusqu'à la graiethie d'êtats nâtionnaux tchi sont la fondâtion du système dé pays qu'nou r'connaît au jour d'aniet.

Duthant l'Mouoyen Âge, i' faut r'mèrtchi:

Viyiz étout[amendaer | modifier le wikicode]

Commons-logo.svg

Y a cor de quei à veir ou à ouïr entour
lé Mouoyen Âge
sus les Coumuns à Viquipédie