Éruptioun oû Vésuve en 79

De Wikipedia
Sauter à la navigation Sauter à la recherche
Chût article fut coumenchié en normand bel-écrit Inkwell icon - Noun Project 2512.svg
Poumpéi aveuc le Vésuve darrière.

L’éruptioun oû Vésuve qui eut lueu le 24 d’octobre de 79 feut la pus couneue des éruptiouns volcaniques à chût volcaun de Caumpanie en Italie. Les historiens nen ount achteure eune narratioun grache à Plène le Jeune, un témouen d’ueul qui nous nen baillit counaissaunche. Alle se pourdueusit seürement en octobre ouben novembre et pièche bren en août, coume le pensit loungtemps la traditioun historiographique.

Reide détruûseresse, chûte éruptioun enterrit sous les éjectas volcaniques un graund noumbre de villes de la Caumpanie auntique fikèyes oûtour du volcaun dauns la baie de Naples, entremi quei Poumpéi et pis Herculanum. Alle causit itout la mort à Plène le Vueul, écriveux de l’Historia Naturalis et pis têmouen d’ueul du coumenchement de l’éruptioun. Chûte éruptioun aveit étèye préchédèye par un tremblement de terre 17 auns avaunt, en 62. Les Romains creyeient adounc que la « mountagne de fu » du Mount Vésuve éteit éteinte. Avaunt 79, sa drénière éruptioun deveit seürement dater de 217 avaunt le Seigneur.

Chûte éruptioun eut eun indiche d’esplosivitèye de 5, ch’est reide grave mais la chelle de 1700 avaunt le Seigneur nen aveit ieu un de 6.

Coument cha s’est-ti passé ?[amendaer | modifier le wikicode]

Les seuls témouens directs de chûte éruptioun qui nous seient parvenus sount déeux des Lettres écrites par Plène le Jeune en répounse à eune demaunde de sen ami Tacite. Alles racountent l’espérienche de Plène et coument sen ouncle Plène le Vieux mourit en partaunt guetter l’éruptioun de pus près. Auqueune des déeux lettres ne parle directement de Poumpéi et de sen sort. Ches observatiouns générales feûtrent coumplétèyes par l’analyse estratigraphique des dépôts volcaniques dauns la chitèye, les foûles archéologiques et l’étude d’autres éruptions pus réchentes coumparables : la chelle oû Mount Saint-Helens en 1980 et pis cor la chelle oû Mount Pinatubo en juin 1991.