Aller au contenu

Leune

De Wikipedia
(Èrdirect dé par Lunne)

Ch't' articl'ye est liée doubl'ye : vaie Leune (frouque). 

Ch't article feut coumenchi en cotentinais
La Leune

La Leune (sŷmbole: ☾; audgo Leune) est eune bllaunche satellite, qùi s'arrouète dé depis des millouns d'annaées à l'entouo de la Terre.

O met 28 ou 29 jouors, ch'est seloun, à faire sen touor round, qùi se noume eune leunaisoun. La leunaisoun la fait paraîte entyire, ou en creissaunt de leune, ou byin neire (à la leune nouvelle).

Quaund que le temps va de leune nouvelle à la pllenne leune, no pâle du creissaunt. Et pis, de la pllenne leune à la nouvelle, ch'est le découort.

La leune a de l'effet sus les pllauntes, les gens et la mé. Pouor la mé, ch'est lli qùi fait faire l's ebbés et les fllots.

Dauns les vuules criyaunches, les nyits de pllenne leune étaient des nyits de varouâge, ioù que les varous viatiqùaient pa les laundes et les boués.

Chutte section fut c'menchie en Jèrriais


Eune leune est eune satellite tchi cirtchule à l'entou d'eune plianète. La Tèrre a eune Leune, mais d'aut's plianètes dans l'système solaithe ont bein pus qu'chenna.

Nou dit qu'en r'gardant la plieine leune nou peut distîndgi un houmme tch'est à porter un fagot d'bouais – d'aut's ont dit qu'ch'est pustôt eune dgèrbe dé geon. S'lon la crianche un houmme tch'avait copé du bouais fut peunni pouor aver travailli l'Dînmanche par êt' env'yé à la leune. Né v'chîn pouortchi qu'l'Homme dans la Leune est app'lé l' Porte-Fagot.

Nou dit qu'la leune est "faite d'eune d'vieau" ou "faite dé fronmage".

  • toutes les bliues leunes
  • tchi lî donn'nait la leune aniet, i' vouos d'mand'dait l'solé d'main
  • faithe lé tou d'la leune pouor arriver au solé
  • la leune sus l'dos, ch'est sîngne dé fraid
  • leune du Sanm'di et fil'ye dé prêtre n'éthaient janmais deu être

Y a co' de quei à vei' ou à ouï' entou'
la Leune
sus les Coumuns à Viquipédie