Bible

De Wikipedia
Sauter à la navigation Sauter à la recherche
Chût article fut coumenchié en normand bel-écrit Inkwell icon - Noun Project 2512.svg
La Bible imprimèye par Gutenberg

La Bible (du grieu βιβλία, biblìa, pluriel de biblìon qui veut dire les livres) est le saint livre de la religioun chrétienne et qui countient itout le saint livre ès Juis, le Pentateuque.

Les pusieurs groupes religieux chrétiens recounaissent ou pièche dauns leux canouns, dauns eun ordre différent, pus de 70 livres qui coumposent chen que nos appelle la Bible. Les traductiouns de la Bible sount itout quielquefeis différentes dauns leux manières de faire, chen qui pose des questiouns de trachage des premiers textes ouben du sens premier des cheux-chi.

La Bible n’est bren à fait un livre, sen noum veurt dire en grieu « les livres » et, ch’est veire, alle en countient pus de 70. Ches livres sount divers et variés (histouère des origènes du mounde, textes de loué, textes historiques, livres de sagêche, livres prophétiques, hagiographies, épîtres etc.), l’écriteure desquiels se fit sus pusieurs siècles (entre les VIIIe et IIe siècles av. J.C. pour le Vieur Testament et le Ier et pis le coumenchement du IIe siècle amp. J.C. pour le Nouviau Testament).

La Bible hébraïque se dit en hébreu TaNaKH, acronyme fourmé sus les titres de ses treis parties : la Torah (la Loué), les Néviim (les Prophètes) et les Kétouvim (les autres histouères).

La Bible feut tradîte en vieur grieu à Alexaundrie, le noum à chûte Bible est Sétaunte (ch’est Septaginta en latin). Ch’est chûte versioun qui feut utilisèye par Jérôme d’Estridoun oû Ve siècle pour paraquever sa traductioun de la Bible en latin : la Vulgate. Ensieute, Cyril et Méthode tradîsîtrent la Bible en eslavoun.

La Bible chrétienne, qui counaît pusieurs canouns saloun les époctes et les counfessiouns, est faite de deux parties : le Vieur Testament, ch’est le Pentateuque d’accaunt d’autres livres sus l’histouère des Hébreux et du Reyaume de Judèye, et le Testament Neuf ou Nouvel Testament qui parle de la vie à Jésus-Chrît (les quatre Évaungiles canouniques) et la foundatioun de sen Église (les Actes ès Apôtres et les Épîtres). Chût derrain Testament se parfinit par le livre de l’Apocalypse qui est eune prophétie pour la fin des temps.

La Bible est souventefeis appelèye Parole-Dieu ouben Sainte Écriteure pour en soulignier l’inspiratioun divène en quei creient les Chrétiens (et les Juis itout pour les chinq premiers livres countenus dauns la Bible).

Côtentineis Vuur Testament ; Jèrriais Vièr Testament ; Guernésiais Viaer Testament[amendaer | modifier le wikicode]

Côtentineis Nouové Testament; Jèrriais Nouvieau Testament; Guernésiais Neut Testament[amendaer | modifier le wikicode]

L's Êvangiles[amendaer | modifier le wikicode]

  • L'Êvangile sélon Saint Matchi / La Bouonne Nouvelle s'lon Matchi
  • L'Êvangile sélon Saint Mar / La Bouonne Nouvelle s'lon Mar
  • L'Évangile sélon Saint Luc / La Bouonne Nouvelle s'lon Luc
  • L'Êvangile sélon Saint Jean / La Bouonne Nouvelle s'lon Jean

L's Actes des Apôtres[amendaer | modifier le wikicode]

L's Êpitres[amendaer | modifier le wikicode]

La Révélâtion[amendaer | modifier le wikicode]

  • L’Apocalypse ou Live de l’Apocalypse, ou Live de la Révélatioun.